Zwiepende heupen and everything's grrreat - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Zwiepende heupen and everything's grrreat - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Zwiepende heupen and everything's grrreat

Door: Evelien de Lange

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

11 Juli 2011 | Zwitserland, Zürich

Onze eerste dag in Zürich zit er op. Een warm welkom op het vliegveld bij de stand van de Y. Een envelop met een travelmap, kaartje voor onbeperkt reizen met het OV en wegwijs worden gemaakt door een Zwitserse die Nederlands spreekt omdat ze in Utrecht heeft gestudeerd.

Door Elisabeth van de Y naar ons hotel gebracht. Het ziet er allemaal prima uit. Saillant detail is wel dat we in het Red Light District zitten. Hoe kan het ook anders als Nederlandse delegatie ;)?
Na een lunch aan de Zürichsee en een uitleg over de algemene gang van zaken deze week in het Kongresshaus zijn Jolien en ik gewapend met onze melkmeisjes mutsen met een hele groep jonge meiden, allemaal onder de 30, naar een chalet net buiten Zürich gegaan voor de Young Women’s Night.

Sommigen van de dames prachtig uitgedost in hun nationale, traditionele jurken. En wij om er een beetje bij te horen dus maar twee mutsjes opgezet. Op zulke momenten wel een beetje jammer dat we in Nederland tegenwoordig toch minder hechten aan tradities. Als een van de eerst kwamen we Maria uit Griekenland tegen die er prachtig uit zag in een zwarte rok met jasje en allemaal goud- en zilvergekleurde borduursels en knoopjes. Haar hoed nog wel de mooiste finishing touch met veren en een pluim echt een zeer volwaardige hoofdtooi.
Jonge dames bleven binnen druppelen terwijl wij in gesprek waren met onze nieuwe vriendinnen, ondertussen genietend van de verschillende blokken brandend hout die wel een heel leuk vuur vormden. Al gauw raakten we verder aan de praat met een aantal Koreaanse meiden die in prachtige zijden gewaden rondparadeerden.

Na een warm welkom van de voorzitter van de YWCA YMCA Zwitserland konden we in de rij gaan staan voor een heerlijk en zeer divers buffet met de Aziatische, Italiaanse en Zwitserse keuken goed vertegenwoordigd.

Het is ontzettend mooi om met zoveel jonge meiden aan tafel te zitten en gelijk een klik te hebben. Heel gaaf ook om te zien waar ze allemaal vandaan komen. Hoe vaak komt het nu voor dat je met meiden uit Fiji, Maleisië, Singapore, Taiwan, Oeganda en Griekenland zit te kletsen terwijl je een hapje naar binnen schuift.

Na ons heerlijke maal nam de Schotse Kirstie van de World Y het woord. Een echte vrolijke, grappige Schot met uiteraard een fantastisch accent. Zij vroeg alle meiden die in hun traditionele jurken waren gekomen te gaan staan. Jolien en ik deden met onze mutsjes ook maar mee. We kregen de opdracht om een meisje op te zoeken dat we nog niet kenden en die niet in traditionele kleding was verschenen. Dit zou ons nieuwe vriendinnetje zijn. Met zijn allen moesten we in de rij gaan staan voor de catwalk. De muziek werd aangezet en de enthousiaste Kirstie vertelde ons flink met de heupen te zwaaien (quote Kirstie: Women got them hips, so show them ladies!) en als echte modellen te paraderen.

Onder luid gejoel liepen alle meiden stuk voor stuk over de catwalk. We werden heftig gefotografeerd. Vooral na afloop zijn we zonder overdrijven nog wel een stuk of 20 keer benaderd door iedereen of ze ons op de foto mochten zetten of met ons op de foto mochten. Nice to be ‘famous’ for a night!
Kirstie bedankte iedereen na afloop en gaf de groep een Schots tintje mee. Ze heeft ons geleerd hoe een echte Schot ‘great’ uitspreekt. En dus moesten wij elkaar vertellen hoe ‘grrreat’ het hier is, hoe ‘grrreat’ we zijn en hoe ‘grrreat’ onze nieuwe vriendinnen zijn.

Een onwijs leuke eerste avond en een goed begin van de Councilweek. Morgenochtend zien we al onze nieuwe, jonge vriendinnen weer bij de Young Women Leaders Discussion. It’ll be grrreat!
Van Kirstie de opdracht om deze week vooral ook heel veel lol te hebben en lekker crrrazy te doen. Wie daar het best in is wordt deze week door haarzelf tot echte Schot gekroond. We gaan ons best doen. It’s gonna be grrreat!

Liefs,

Jolien en Evelien

P.S.: Het is nu maandagochtend, dit verslag is gisteravond geschreven, we hebben nu internet. Hele mooie foto's hebben we ook, maar die volgen later!

• 11 Juli 2011 - 07:03

Marleen:

Dit klinkt als een goede aftrap! Ik ga jullie op de voet volgen. En inderdaad, foto's zijn meer dan welkom :)

• 11 Juli 2011 - 07:41

Nella:

Grrrrrreat om jullie blog te lezen Evelien en Jolien!! Zo ben ik er toch nog een beetje 'bíj'. Ik wacht in spanning op de overige blogs. Maar ook wacht ik - nog steeds, namelijk sinds 4 juli jl.- in spanning op mijn derde kleindochtertje om geboren te worden. Zij heeft geen haast.
    Hartelijke groet en tot gauw meerrrrrrr horrrrrrens.
    Nell@

• 11 Juli 2011 - 07:59

Malou:

Tof om te lezen! Ik wacht de foto's af :-)

x

• 11 Juli 2011 - 08:39

Marjoeke:

Klinkt fantastisch, wat een mooi begin!
    Leuk geschreven, ik heb een goed beeld op mijn netvlies van jullie zwaaiende heupen, hetgeen dus meteen al fans heeft opgeleverd! Veel succes en plezier, ben benieuwd naar de foto's.

liefs Marjoeke

• 11 Juli 2011 - 09:39

Marleen Bontekoe:

Superrrrrr dames, erg leuk om te lezen. Have fun!

• 11 Juli 2011 - 10:01

Rinetta:

Zó vaar je ergens in Néderland rond en de volgende dag alweer van alles te doen in Zwitserland. Heel veel plezier en succes! Leuk met al die verschillende meiden overal vandaan. En om het thema foto's van de afgelopen tijd aan te houden: ook ík ben zeer benieuwd naar jou foto's.
    X - Rinetta

• 11 Juli 2011 - 11:31

Hans:

Het is dus allemaal heel gezellig en klinkt als een groot feest! Wordt toch ook nog wel een beetje gewerkt hoop ik? -:)

Heel veel plezier nog en een inhoudelijk succesvol congres toegewenst!

Hartelijke Groet

Hans

• 11 Juli 2011 - 13:12

Merijn:

Hey dames, klinkt goed!! Een hele leuke en inspirerende week toegewenst!!! Via de blog leef ik een beetje met jullie mee.

Liefs! Merijn

• 11 Juli 2011 - 19:10

Merijn:

NB mochten jullie nog iets Nederlands willen doen, denk dan aan Sinterklaas en Zwarte Piet. Geinspireerd door mijn 3 kids, die vandaag de Pieten-pakken uit de Sinterklaasdoos hebben gehaald en als Pietjes rondliepen...!!

• 11 Juli 2011 - 21:36

Joni:

Heerlijk om te lezen! Wat zal het een prachtige week vol van inspiratie en bijzondere mensen worden.. Geniet ervan, benieuwd naar de volgende verhalen.

Liefs!

• 12 Juli 2011 - 11:11

Annegien:

Geïnspireerd door Merijn.... Nog meer Hollandse dingen, die leuk (en niet te ingewikkeld) zijn, maar wel oer-Hollands: koekhappen, spijkerpoepen, etc.
    Met blind koekhappen en een 'coach' naast je die je naar de koek begeleid, hadden we in Nairobi veel succes.

Have fun and be grrrrrreat:)