Hallo allemaal! - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Hallo allemaal! - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Hallo allemaal!

Door: Jolien Roetman

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

13 Juli 2011 | Zwitserland, Zürich

Het is nu al heel laat na een veel te lange dag en wij zijn melig, maar willen jullie toch nog wel even informeren. Nu komt het: Evelien vindt zichzelf heel lief. En Natasja vindt dat ook. En dan nu het voorstel, wat met algemene stemmen natuurlijk wel aangenomen moet worden, wie wil tequila? Niemand. De meerderheid besluit met een goed onderbouwde argumentatie dat het niet doorgaat. Haha nu weten jullie nog niet waarom.

Na twee dagen sluiten de International Women’s Summit. Het waren enerverende dagen met vele indrukwekkende sprekers. Mevrouw H.E. Thokozani Khupe, vice-premier van Zimbabwe en de voorzitter van UNAIDS, maakte op mij de meeste indruk. Haar inspirerende toespraak maakte de hele zaal duidelijk dat wij als vrouwen kunnen gaan opstaan om voor alle vrouwen op verschillende terreinen op te komen. 52% van de bevolking zijn vrouwen en wij vrouwen baren en voeden onze dochters en zonen op. Haar boodschap was heel duidelijk dat we de onrechtvaardigheid die vrouwen op verschillende manieren wordt aangedaan in heel de wereld niet hoeven te accepteren.

De resoluties 2025 en 1325 van de VN willen we graag in alle landen aangenomen hebben door onze government. Zo zorgen we voor een begin van de basis voor een veiligere wereld voor onze vrouwen. Onderwerpen die besproken zijn, zijn o.a. Jong leiderschap, Gezondheidszorg , HIV/aids, ondersteuning van vrouwen in oorlogsgebieden, seksueel misbruik, te jong de vrouwen uithuwelijken etc . De politieke lobby is van belang in alle landen om de rechten ook ingebed te krijgen om het onrecht via justitie te vervolgen. Laten we eerst ook leren om het onrecht niet normaal te vinden.

Een andere indrukwekkende speech was van Sandra Aziz van de Y uit Egypte, die aangaf dat vrouwen vogelvrij zijn mbt seksuele intimidatie. Er is nu een film gemaakt (de film heet 678 trouwens) om aan te geven dat alle vrouwen het misbruik moeten aangeven bij politie en justitie en het niet meer hoeven te pikken dat het normaal gevonden wordt dat mannen vrouwen misbruiken.

Het is zeer indrukwekkend om zoveel landen en hun afgevaardigden mee te maken. De sfeer is met zoveel vrouwen zo goed en zo respectvol dat het mijn hart raakt. Humor en kracht wisselen elkaar af. Dank dat ik dit mag meemaken.

Onze Nederlandse delegatie is voor mij een fantastische groep, al snap je niet altijd waarom ze bepaalde beslissingen zomaar afwijzen (over belangrijke zaken als Spaanse tequila).
Liefs,

Marie-Louise

• 14 Juli 2011 - 08:03

Annegien:

Wat goed om te horen dat er ook flink gelachen wordt (met of zonder tequila) naast alle inspirerende toespraken.
    Het is mooi om te horen dat wij in NL ook een bijdrage kunnen leveren aan de machteloze situatie van veel vrouwen op de wereld. Nu al zin in om dat samen met jullie op te pakken bij terugkeer.
    Maar... Nu eerst weer verder genieten.

Liefs

• 14 Juli 2011 - 13:17

Geeske:

Ik ben blij dat jullie je gedragen in het andere hotel :)

• 14 Juli 2011 - 19:53

Merijn:

Lieve dames, wat leuk om mee te lezen en genieten met jullie!! Klinkt naast hard werken in elk geval ook heel gezellig. Enjoy!

• 15 Juli 2011 - 07:51

Joni:

Klinkt alsof jullie het heerlijk hebben daar en met een tas vol inspiratie en kracht weer terug naar huis gaan komen!

Geniet nog even de laatste dagen!

• 15 Juli 2011 - 11:27

Anna Zanen:

Hallo Ladies, Grrrreat to follow you. met M.L. deel ik de verwondering over de afwijzing van de tequila. Ik ben heel benieuwd hoe de verkiezingn vandaag gaan. Moet ik Geeske succes wensen . . . of meer vrije tijd?
    Met spanning wacht ik jullie terukomst af, want ja ja, helaas komt er ook aan deze pret een einde. Geniet nog deze dagen. Hier is het koud, regen en veel wind, dus je mist niets.
    Groetjes, Anna

• 15 Juli 2011 - 11:59

Evelien:

Hoi lieve volgers,

Erg leuk om al julllie reacties te lezen! Fijn om te weten dat jullie zo met ons meeleven We hebben het nog steeds erg naar onze zin. Zitten nu midden in het verkiezingsproces. Dit is vooral ook een feestje. Gisterochtend werden als celebrities onthaald. Overal stonden de paparazzi weer klaar en vervolgens stond er een erehaag van mensen uit allerlei landen te zwaaien met vlaggetjes en er werd muziek gemaakt.

Vandaag zijn de workshops. Natas en ik doen Digi Me Digi You. De Olijfboomcampagne doen Gulay en Jolien. We zijn allemaal hartstikke goed voorbereid, dus we gaan iedereen overdonderen!

UIteraard ook net allemaal op Geeske gestemd, dus Anna het is een kwestie van succes wensen denk ik....

Een nieuwe blog volgt. We gaan nu week naar een skill-building sessie.

Liefs van ons allemaal.