Try and convince me... - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Try and convince me... - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Try and convince me...

Door: Natasja Pronkhorst

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

18 Juli 2011 | Zwitserland, Zürich

Een verslag van de workshop over Digi Me Digi You

‘Waar gaat je workshop eigenlijk over?
Social media zeg je? Oh…daar heb ik helemaal niets mee. Wil het niet gebruiken en ga het niet gebruiken. Maar vooruit…ik ben er nu toch, overtuig me maar.’

Aldus een delegatielid van YWCA Haïti, 5 minuten voordat ik zou starten met de workshop over Digi Me Digi You: een digitaal platform ontwikkeld door YWCA Nederland als interactietool voor Y-jongeren tussen 10 en 14 jaar wereldwijd. Dat begint al lekker…

Voor mij zie ik vermoeide gezichten. Het resultaat van vijf dagen non-stop plenaire sessies, workshops en discussies over niet de minste onderwerpen. Ietwat geïntimideerd door mijn gematigd enthousiaste publiek, schraap ik mijn keel en begin te vertellen over Digi Me Digi You.

Over de mogelijkheden die deze virtuele plek biedt om ervaringen met elkaar te delen, om elkaar vragen te stellen, elkaar te inspireren en samen plezier te maken. En dit alles zonder gehinderd te worden door sociale barrières als geografische afstand, handicaps of politieke conflicten.

Reacties uit de zaal. YWCA’s van o.a. Australië, Zwitserland en de Filipijnen nemen om en om het woord. Gelukkig, ze zijn nog wakker. En nog belangrijker: ze zijn enthousiast. Natuurlijk volgen er ook kritische vragen: ‘Waarom juist deze leeftijdsgroep?’, ‘Hoe gaan we om met analfabetisme?’. Vragen die dankzij bijval van Mieneke en Evelien naar, zo lijkt het, tevredenheid worden beantwoord (waarvoor dank!!). En feedback waar we veel mee kunnen.

Mijn deelname aan de World Council 2011 heeft mijn gevoel versterkt dat we met Digi Me Digi You inspelen op de algemene behoefte van Y’s om jongeren aan te spreken. Om te leren hoe je nieuwe technologieën kunt inzetten voor kennisdeling en interactie. Niet voor niets werd tijdens deze council de volgende toekomstvisie voor de World YWCA geformuleerd: ‘Technology will shape how we share, live and cooperate’.

En dan wordt mijn gevoel nog eens bevestigd uit onverwachte hoek. Na afloop van de workshop, komt de Haïtiaanse naar mij toe, geeft me een kus op de wang en zegt: ‘Ik ben zo blij dat ik ben gebleven. Dit MOETEN we implementeren in Haïti!’
Wordt vervolgd..

Meer weten over Digi Me Digi You?
Bekijk de presentatie [link naar: http://prezi.com/4ymwehe39fvi/digi-me-digi-you/]
Bekijk onze website [http://www.ywca.nl/news/80/24/]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Zürich

YWCA NL

Actief sinds 18 Jan. 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 16631

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2015 - 16 Oktober 2015

World Council Bangkok 2015

10 Juli 2011 - 16 Juli 2011

World Council Zurich 2011

Landen bezocht: