Inspiratie, enthousiasme en wijze woorden - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Inspiratie, enthousiasme en wijze woorden - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Inspiratie, enthousiasme en wijze woorden

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

23 Januari 2011 | Nederland, Utrecht

Op zaterdag 22 januari kregen de letters van de YWCA even een nieuwe betekenis. Met 'Your Words Count Always' werd de gedachte achter de Visiedag kort en krachtig weergegeven. Deze vier woorden stralen respect voor de opvattingen en ideeën van een ander uit en hebben in zich dat ieder zijn mening van waarde is.

Onder leiding van professioneel procesleider en adviseur Jasper Rienstra werd geprobeerd om tot een gezamenlijke vaststelling te komen van waar de Y voor staat en hoe we ons beleid de komende jaren invulling willen geven. Een ontzettend mooi en inspirerend moment om als delegatieleden bij te zijn.

Door middel van opdrachten werden we gestimuleerd om na te denken over de wereldwijde en landelijke missie van de Y (The purpose of the World YWCA is to develop the leadership and collective power of women and girls around the world to achieve justice, peace, health, human dignity, freedom and a sustainable environment for all people). Zijn er belemmeringen die ons ervan weerhouden deze missie uit te voeren?

Een mooi uitgangspunt in het vaststellen van de huidige situatie binnen de Y, was om slechts te constateren. Zonder oordeel te vellen te bespreken hoe we ervoor staan.

Jasper stimuleerde ons vervolgens om te accepteren dat we als mens en als leden van de Y medeverantwoordelijk zijn voor zaken die een belemmering zijn voor onze missie. Zaken in de wereld van nu als een gebrek aan gelijkwaardigheid, het bestaan van oude (religieuze en culturele) rolpatronen, angst voor verandering, angst voor het onbekende, een te sterke focus op materiële zaken en nog veel meer zijn punten die door te overleggen en praten met elkaar geconstateerd werden.

Door de verantwoording op ons te nemen, kunnen we zeggen; zo is het, dit zou anders moeten en laten we er met zijn allen voor gaan om dit te veranderen!

Uit ons gezamenlijk denkproces kwam heel duidelijk naar voren dat 'verbinding' een kernwoord is voor de Y. Verbinden van verschillende culturen, leeftijden, individuen. Om tot verbinding te komen is ontmoeting nodig, respect voor de ander en het creëren van een veilige omgeving waarbinnen we elkaar kunnen leren begrijpen en naast elkaar kunnen leven.

Ik ben trots op wat we voor elkaar hebben gekregen gisteren. Ik heb nog meer zin gekregen om de Y Nederland te vertegenwoordigen op de World Council.

Laten we de handen in een slaan. Samen staan we sterk!

Evelien

• 23 Januari 2011 - 20:39

Geeske:

Wat een goede beschrijving en iedereen veel dank voor de aanwezigheid, de openheid en de inzichten! To be continued :)