Op een warme nazomerdag...... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Op een warme nazomerdag...... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Op een warme nazomerdag......

Door: Evelien

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

18 Januari 2011 | Nederland, Utrecht

Beste allemaal,

Het begon allemaal toen de zomer zijn laatste warmte aan het verspreiden was. In de tuin van de Y Nederland in Utrecht kwamen verschillende enthousiaste dames samen om over de World Council van 2011 te praten.

Eerdere councilgangers barstten los met hun inspirerende verhalen over ervaringen in onder meer Nairobi, Brisbane, Vancouver en Seoul. Plaatsen over de hele wereld waar in andere jaren de World Council had plaatsgevonden.

Elke vier jaar wordt vanuit de World Y de World Council georganiseerd waarbij elke keer een nieuw thema centraal staat. Workshops, seminars en lezingen staan allemaal in het teken van dit onderwerp. Tijdens de World Council wordt voor de komende vier jaar het nieuwe beleid vastgesteld. De Y's van alle landen over de hele wereld stemmen deze visie op hun eigen niveau af.

Je kan als delegatielid of als observer afreizen naar de Council. Als delegatielid bereid je je in Nederland met de rest van de delegatie voor. Je besluit wat de Y Nederland mee kan brengen naar de World Council en wat daar gehaald kan worden. Hoe past de Council in het eigen meerjarenplan? Als observer heb je een meer adviserende rol op de achtergrond. Het andere verschil is dat de delegatie gemachtigd is om te stemmen voor het nieuwe World Y bestuur.

Deze informatie even ter duidelijkheid, zodat alle geïnteresseerden die een bezoekje brengen aan deze pagina een idee hebben van onze groep en ons reisdoel.

Ons reisdoel is Zürich, van 10 tot en met 16 juli 2011. En onze delegatiegroep bestaat uit Marie-Louise Vissers, Gulay Fitoz, Jolien Roetman en Evelien de Lange. Deze dames zijn alle vier lid van de Y Nederland. Je zult tijdens het lezen van al hun verslagen steeds meer kennis maken met wat zij doen en waar zij voor staan. Als observer zal in elk geval Mieneke Knottenbelt de groep vergezellen, ook al jaren lid van de Y Nederland en fervent councilganger.

Om de inleiding niet al te langdradig te maken zal ik een korte update geven van waar wij nu staan.

Die warme dag op 5 september heeft Marie-Louise, Gulay, Jolien en Evelien zo enthousiast gemaakt dat zij zeker wisten hoe dan ook onderdeel te willen zijn van de delegatie voor 2011.

Ondertussen zijn wij al een aantal keer samengekomen. Er worden subsidies aangevraagd om het hele gebeuren te bekostigen, er is een communicatieplan opgesteld en er staat vast dat er 2 workshops aangeboden worden in Zürich. De workshops draaien om projecten waar de Y Nederland trots op is, namelijk de Olijfboomcampagne (http://www.planteenolijfboom.nl/) en Digi Me Digi You (http://www.ywca.nl/news/80/24/).

Over het aanvragen van subsidies, het bedenken van een communicatieplan en het aanbieden van workshops zal in de komende verslagen van alles worden verteld. Om de belofte in te lossen en dit welkom niet al te langdradig te maken, brei ik er voor nu een einde aan.

Tot gauw!

Evelien de Lange