Het doel van onze reis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Het doel van onze reis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Het doel van onze reis

Door: Sanne Meijer

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

06 September 2015 | Nederland, Utrecht

Toen we een jaar geleden begonnen met de voorbereidingen van de Council hebben we nagedacht waar we ons als delegatie op wilden richten. We besloten ons te richten op twee thema's: 'good governance' en sexual orientation & gender identity (SOGI).

Good governance staat voor goed besturen en is een onderdeel van 'Good management and accountability'. Good governance betekent onder andere dat een organisatie of bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen die een land heeft voor organisaties en bedrijven. In Nederland moet een organisatie bijvoorbeeld ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en er moeten statuten en een huishoudelijk reglement zijn. Wij geloven als delegatie dat goed besturen van belang is om in de vingers te krijgen, omdat je daarmee je eigen vrouwelijke leiderschap vergroot en de tools in handen krijgt om hiermee een proces of project op te kunnen zetten in de toekomst. Daarom is ons leerdoel: Inzicht vergaren in de organisatorische en beleidsmatige kant van de YWCA Nederland om de inhoud van de World YWCA en uiteindelijk de World Council beter te kunnen begrijpen. Op 2 mei hebben we daarom onder leiding van Geeske Zanen, algemeen bestuurslid van het Wereldbestuur, een workshop georganiseerd over good governance. Daarbij hebben we gekeken naar good governance in bredere zin (wat is het, waarom is het belangrijk) maar ook hebben we ingezoomd op de statuten en het huishoudelijk reglement van de YWCA Nederland en de relatie met de YWCA op wereldniveau. Meer lezen? In de zomer nieuwsbrief staat een verslag van de middag: http://us2.campaign-archive1.com/?u=6305f7738c14000282f69e41c&id=d3d1428a8e

SOGI (sexual orientation & gender identity) is ons inhoudelijke thema. De YWCA is een van origine christelijke organisatie en dit onderwerp ligt in veel landen nog steeds gevoelig. Ook had ik het idee dat dit thema nog niet op de agenda staat van zowel de World YWCA als van de leden (nationale en lokale Y's). Om die redenen wilden we dit thema aansnijden en het is ook nog eens helemaal in lijn met thema van de Council: "Bold and Transformative Leadership". Samen met de YWCA van Zweden zullen we een workshop gaan geven over de positie van lesbische, biseksuele en transgender vrouwen binnen de YWCA. Door in gesprek te gaan met andere Y's hopen we erachter te komen of er al wat wordt gedaan voor deze vrouwen en zo niet, wat we kunnen gaan doen om dit te veranderen. De structuur van de workshop staat en we zijn ook al begonnen om de workshop concreet in te gaan vullen. Ontzettend leuk en dankbaar werk! :)