World council dag 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu World council dag 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

World council dag 1

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

12 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

World Council dag 1:
Daar gaan we dan, 5 Nederlanders tussen de rest van de wereld. Per land kwamen we de conferentiezaal binnen met lachende en klappende mensen (YWCA zusters). We worden welkom geheten en krijgen praktische informatie. We stemmen akkoord op de agenda en de notulen. Dit jaar zijn er 70 landen aanwezig en ongeveer 250 stemmende delegatieleden. Stukken minder als voorgaande jaren heb ik gehoord.

De procedure over het stemmen van het nieuwe bestuur wordt uitgelegd, maar er zijn onduidelijkheden bij de leden. Je merkt dat niet alle delegaties even goed zijn voorbereid en er wordt een motie ingediend: Op het moment dat er maar een kandidaat is voor een functie in het wereld bestuur, hoeft hier niet meer op gestemd te worden, maar worden deze automatisch gekozen en toegelaten. De meerderheid gaat hiermee akkoord. Helaas, want naar mijn inzien mis je nu de democratie. Voorheen kon je voor of tegen stemmen als je niet kon kiezen tussen meerdere mensen.

We worden hier verwend met heerlijke wereldse gerechten en Thaise lunch om net energielevel op pijl te houden.

In de avond werd het Mary Robinson Award uitgereikt. Vooraf werden dromen uitgelicht. Wat een power vrouwen lopen hier!
Het Mary Robinson Award wordt gegeven aan jonge vrouwelijke leiders en activisten van mensenrechten om hun te erkennen. Dit jaar is het Award uitgereikt aan Lachhuanzuali, YWCA of India, zei heeft ingezet voor hiv, geweld tegen vrouwen, kind huwelijken in India Nepal en Thailand.
Het tweede Award ging naar de YWCA Hondruas. Het is een jonge YWCA en hebben al veel bereikt op het gebied van vrouwelijk geweld (huiselijk geweld).

Onze felicitaties aan deze geweldige mensen!

• 12 Oktober 2015 - 16:01

Geeske:

Leuk om te lezen. Zo krijg ik toch een beetje mee van wat ik mis door alle voorbereiding van het stemmen morgen :-)