Nog maar 2 maanden... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu Nog maar 2 maanden... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van YWCA NL World Council 2015 - WaarBenJij.nu

Nog maar 2 maanden...

Door: Sanne Meijer

Blijf op de hoogte en volg YWCA NL

05 Augustus 2015 | Nederland, Utrecht

Nog maar 2 maanden en dan is het zover: dan reizen wij (Wieske, Messalina, Dieke, Jeannette en ondergetekende) af naar Bangkok (Thailand) om de World Council van de World Y bij te wonen. We hebben er al een jaar aan voorbereidingen op zitten en ik vind het persoonlijk steeds spannender worden naarmate de tijd vordert... Datgene waar we al die tijd naar toe werken komt eindelijk in zicht. :)

Wij als delegatie vinden het leuk om wat te delen van onze voorbereidingen en van de Council zelf en dat zullen wij via deze blog doen, net als onze voorgangers vier jaar geleden ook hebben gedaan met de Council in Zürich (Zwitserland).

Allereerst wat uitleg over de World YWCA. De World Young Women's Christian Association (World Y) is een wereldwijd netwerk van vrouwen die werken aan sociale en economische verandering in meer dan 120 landen. Ook werkt de World YWCA voor vrede, rechtvaardigheid, mensenrechten en zorg voor het milieu. Vrouwelijk leiderschap is daarbij erg belangrijk. De World Y is gevestigd in Genève (Zwitserland). Leden van de World Y zijn de nationale en lokale YWCA's. In Nederland is er de YWCA Nederland, maar er zijn ook landen waar er verschillende lokale YWCA's zijn. Er zijn in totaal 108 leden. De World YWCA heeft christelijke roots, maar of en hoe dit wordt ingevuld verschilt per YWCA. Wat ik persoonlijk het toffe vind hiervan is dat ik als lid van de YWCA Nederland een verbinding heb met al die andere Y-vrouwen wereldwijd.

Waarom dan de World Council? De World Council kun je zien als een Algemene LedenVergadering (ALV). Deze vindt elke vier jaar plaats en tijdens de Council wordt er teruggekeken op de afgelopen vier jaar en vooruitgekeken naar de toekomst. Ook wordt er een nieuw Wereldbestuur gekozen en zijn er allerlei workshops te volgen, die worden gegeven door de leden. Het is een plek van reflectie en van ontmoeting en ik kijk er enorm naar uit.

In de aanloop naar de Council zullen we meer vertellen over de inhoud van de Council en waar wij uiteraard mee bezig zijn. Zo hebben we twee voorstellen ingediend om een workshop te geven tijdens de Council en hier krijgen we deze maand hopelijk meer duidelijkheid over.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Vul dan aan de zijkant van deze pagina je e-mailadres in en je krijgt elke nieuwe blog in je mailbox.

Meer lezen over de World YWCA? http://www.worldywca.org/About-us/About-the-World-YWCA
Meer lezen over de YWCA Nederland? http://www.ywca.nl
Meer lezen over de World Council? http://www.worldywcacouncil.org

• 06 Augustus 2015 - 05:17

Petra Ybeles Smit:

Ben benieuwd! Ik ken de ywca eigenlijk niet. Dacht dat het een conservatieve evangelicale organisatie uit de VS was..